Dostępność Targów Pracy - Targi Pracy UJ

Dostępność Targów Pracy

Podczas organizacji Targów Pracy szczególną wagę przywiązujemy do kwestii dostępności wydarzenia dla osób z niepełnosprawnościami. W przygotowanym formularzu zapisów pytamy osoby uczestniczące w wydarzeniu o ich szczególne potrzeby - tak by z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym móc przygotować maksymalnie dostępne i przyjazne wszystkim osobom Targi Pracy. 

Kwestia dostępności to zagadnienie złożone i wielowymiarowe, wymagające nie tylko wiedzy na temat możliwości technicznych, ale także - a może przede wszystkim - empatii, otwartości na potrzeby drugiej osoby i współpracy na wielu szczeblach. Właśnie w związku z tym zwracamy się do każdego z Wystawców z zachętą do podjęcia wyzwania stworzenia wspólnymi siłami Targów dostępnych dla wszystkich zainteresowanych osób.

Jak wygląda wdrażanie adaptacji w praktyce?

1. Zastosowanie się do dobrych praktyk z zakresu organizacji dostępnego wydarzenia

  • przetestowanie działania platformy MS Teams przed wydarzeniem docelowym (dot. spotkań online)
  • zalogowanie się na spotkanie z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym (dot. spotkań online)
  • czas na ewentualne zmagania techniczne (dot. spotkań online)
  • zadbanie o korzystanie ze stabilnego łącza internetowego podczas spotkania (dot. spotkań online)
  • korzystanie ze słuchawek i mikrofonu w celu zapewniania maksymalnie dobrej jakości dźwięku
  • zadbanie o jakość obrazu (dot. spotkań online)
  • korzystanie z dobrej jakości kamery, zadbanie o to by tło nie rozpraszało uczestników i by być na nim widocznym, zadbanie o właściwe oświetlenie (równomierne, niezbyt jasne), dobrą widoczność twarzy (właściwy kadr) (dot. spotkań online)
  • zadbanie o warunki zewnętrzne podczas spotkania (brak hałasu i innych dystraktorów)
  • informowanie o przekazywaniu głosu innej osobie i przedstawienie jej
  • dbałość o wypowiadanie się w zwięzły i konkretny sposób, nieprzedłużanie spotkania
  • prezentacja multimedialna przygotowana w zgodzie ze wskazówkami dostępnościowymi

Szczegółowy artykuł dotyczący zwiększania dostępności spotkania online.

2. Wdrożenie konkretnej adaptacji

Schemat działania przedstawia się następująco:

  • Zasygnalizowanie potrzeby adaptacji przez uczestnika w formularzu zapisów na wydarzenie
  • Ustalenie przez koordynatorki wydarzenia możliwego zakresu adaptacji
  • Kontakt koordynatorek wydarzenia z firmą, której spotkania dotyczy adaptacja: poinformowanie o potrzebie wprowadzenia udogodnień, ustalenie i zorganizowanie adaptacji.
  • Przeprowadzenie spotkania w zaadaptowanej formie.

Przykład:

Uczestnik/czka Targów zgłasza w formularzu zapotrzebowanie na konkretną adaptację podczas spotkania z daną firmą (konieczność tłumaczenia spotkania na Polski Język Migowy). Koordynatorki Targów kontaktują się z firmą by poinformować o potrzebie oraz ustalić i zorganizować adaptację (zorganizowanie tłumacza PJM, skontaktowanie tłumacza PJM z prelegentem, omówienie sposobu współpracy podczas wydarzenia).

3. Lista przykładowych adaptacji spotkania w ramach Targów Pracy

  • zapewnienie tłumaczenia spotkania na PJM
  • zapewnienie możliwości otrzymania materiałów pomocniczych w formie dostępnej przed spotkaniem
  • opisywanie na głos materiałów multimedialnych wykorzystywanych podczas prezentacji (opisywanie grafik, wykresów, map, ilustracji czy zdjęć)
  • umożliwienie pisemnej komunikacji uczestników z Prelegentem
  • przygotowanie materiałów dotyczących spotkania w dostępnym formacie - wskazówki dotyczące przygotowywania dostępnych materiałów